Monday, October 25, 2010

က်ေနာ္နဲ Airlines Industry အပိုင္း (၄)

ေကာင္တာနဲ.ပတ္သတ္တဲ့အေၾကာင္းအရာေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေတာ့စံုသေလာက္ရွိသြားလို. boarding gate အေၾကာင္းဆက္ ေရးပါမယ္။ Boarding ဂိတ္တစ္ခုမွာအနည္းဆံုး (၂) ေယာက္တာဝန္ ခ်တက္ေလ့ရွိပါတယ္။ တစ္ေယာက္ကို Controller လို.ေခၚၿပီးေနာက္တစ္ေယာက္ကို runner လို.ေခၚပါတယ္။ Controller ရဲ့တာဝန္ကစေၿပာရရင္ Jet Star ေလေၾကာင္းနဲ.ကပ်ံသန္းတဲ့ခရီးစဥ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ့ boarding gate ကို ေလယာဥ္မထြက္ခြာမီ (၁)နာရီၾကိဳၿပီးဖြင့္ ေလ့ရွိပါတယ္။ Boarding Gate ဖြင့္ခ်ိန္နဲ႕ပိတ္ခ်ိန္မ်ား ဟာအသံုးၿပဳတဲ့ေလယာဥ္အမ်ိဳးအစားနဲ. Airline ေပၚမူတီၿပီး အေၿပာင္းအလဲရွိပါတယ္။ Controller ကေတာ့ ဂိတ္မဖြင့္မီအနည္းဆံုး ၅မိနစ္-၁၀မိနစ္ေလာကၾကိဳလာၿပီး ဂိတ္မွာရွိတဲ့ control system ကိုစၿပီးactivate လုပ္ရပါတယ္။ ဂိတ္မွာcomputer (၂)လံုးနဲ. Touch screen monitor control system တစ္လံုးရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီTouch screen monitor control system ကေတာ့ changi airport ၾကီးတစ္ခုလံုးရဲ့ ေလယာဥ္အတက္အဆင္း အခ်ိန္ေတြကိုအတိအက်သိႏိုင္ သလိုေလဆိပ္တစ္ခုလံုးမွာရွိတဲ့ TV Screenေတြေပၚမွာ ၿပသထား တဲ့ကိုယ္ရဲ့ သက္ဆိုင္ရာေလယာဥ္ ခရီးစဥ္အေၿခအေနကိုေဖာ္ၿပေပးေအာင္လုပ္လို.ရပါတယ္။ ဥပမာ Gate Open, Last Call, Boarding, Gate Close တို.ပါ။ Controller ကဂိတ္ကိုေရာက္ရင္ ဂိတ္ကို open လုပ္၊ ေကာင္တာ မွာသံုးတဲ့ computer software ကိုပဲသံုးၿပီး boarding gate control mode ကိုေၿပာင္းအစဥ္သင့္ၿဖစ္ၿပီဆိုရင္ ဂိတ္အေရွ.မွာ ရွိတဲ့ရွာေဖြေရးအဖြဲ.ကိုအစဥ္သင့္ၿဖစ္ၿပီ ဆိုတဲ့အေၾကာင္းအေၾကာင္းၾကားၿပီးတာနဲ့ ဝင္လာတဲ့ ခရီးသည္ကိုစၿပီး လက္ခံ ပါတယ္။ ခရီးသည္ရဲ့ passport နဲ.boarding passကိုယူၿပီး သြားမည့္ခရီးစဥ္ ကိုလဲေၿပာရပါတယ္။ ခရီးသည္တခိ်ဳ.က ဂိတ္မွားၿပီးလာတက္လို.ပါ။ passport ကနာမည္နဲ့ boarding pass မွာ print လုပ္ထားတဲ့နာမည္တူမတူကို ေနာက္ ဆံုးအဆင့္လံုၿခံဳေရးအစီအစဥ္အရစစ္ေဆးပါတယ္။ ၿပီးရင္ computer system မွာ ဒီခရီးသည္ ဂိတ္သို.ဝင္ေရာက္ ၿပီးၿပီဆိုတဲ့အေၾကာင္းထည့္သြင္းရပါတယ္။ တခိ်ဳ.ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား airline ေတြရဲ့ system မွာ boarding pass bar code scan နဲ့လဲထည့္သြင္း လို.ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ boarding pass ရဲ့တစ္ပိုင္းကိုေတာ့computer ထဲကို ထည့္သြင္း လိုက္တာနဲ. ကိုက္ညီဖို.အတြက္ၿဖတ္ယူထားလိုက္ပါတယ္။ controller ဟာpassport နဲ႕ boarding pass ကိုစစ္ေဆး ရတဲ့အၿပင္ခရီးသည္ရဲ့ လက္ဆြဲပစၥည္းကိုၾကည့္ရပါေသးတယ္။ အကယ္၍ခရီးသည္ရဲ့ ပစၥည္းက ေလယာဥ္cabin ထဲကိုယူသြားဖို.အခက္အခဲရွိေစတယ္ဆိုရင္၊ ဒါမွမဟုတ္ခရီးသည္က တစ္ခုထက္ပိုတဲ့ hand carry ေတြသယ္လာရင္ ေလယာဥ္cargo ထဲကိုထည့္ေပး လိုက္ဖို.အတြက္ luggage tag တစ္ခုထပ္လုပ္ၿပီး စီစဥ္ေပးရပါ တယ္။တခါတေလလဲ runner ရွိေနရင္ကူလုပ္ေပးတာမ်ားပါတယ္။ controllerဟာဒီအတိုင္း အေပါက္ဝက ေနလူ အကုန္မဝင္ခ်င္းတစ္ဖဝါးမွမခြာပဲေစာင့္ရေလ့ရွိပါတယ္။ အလြန္တာဝန္ၾကီးၿပီး အႏၱရယ္ မ်ားပါတယ္။ boarding pass ကိုမၿဖတ္မိတာမ်ိဳး system ထဲကိုမထည့္မိတာမ်ိဳး ေတြခဏခဏ ၾကံဳရတာပါ။

Runner ကေတာ့ပထမေစာေစာပိုင္းမွာ controller ကိုကူလုပ္ရံုပါပဲ၊ ေလယာဥ္ထြက္ဖို. ၄၅မိနစ္အလို မွာ ေကာင္တာ ပိတ္ၿပီးေၾကာင္း အေၾကာင္းၾကားတာနဲ့တၿပိဳက္နက္ ေနာက္ထပ္ရွိေနတဲ့ computer ကေန ေလယာဥ္ေပၚပါရွိတဲ့ခရီးသည္စာရင္းကို ခရီးစဥ္ ေပၚမူတည္ၿပီး print ထုတ္ရပါတယ္။ ဒီခရီသည္စာရင္းကိုဘာေၾကာင့္ထုတ္ရသလဲဆိုရင္ေလယာဥ္ Crew ေတြအေနနဲ႕ခရီးသည္တစ္ဦးဦးမွာ အထူးလိုအပ္ခ်က္၊ သို႕မဟုတ္၊ request လုပ္ထားေတြကိုသိဖို႕၊ ဘက္ဂ်က္ေလေၾကာင္းေတြမဟုတ္ခဲ့ရင္၊ခရီးသည္ၾကိဳတင္ မွာၾကားထား တဲ့အစားအစာေတြကိုတည္ခင္းေက်ြးေမြးဖို႕၊နဲ႕အၿခားလံုၿခံဳေရးအစီအမံေတြအတြက္ၿဖစ္ပါ တယ္။ ခရီးသည္စာရင္း copy ကိုေလယာဥ္ crew ကယူသြားၿပီးေတာ့တဖက္ဆိုက္ေရာက္ရာေလဆိပ္မွာေလယာဥ္တံခါးဖြင့္ၿပီးတာနဲ႕ေၿမၿပင္အမွဳထမ္းကိုေပးလိုက္ရပါတယ္။ အဲ့ဒီတဖက္ကဝန္ထမ္းမွတဆင့္ သက္ဆိုင္ရာလူဝင္မွဴၾကီးၾကပ္ေရးကစလို႕တၿခားလိုအပ္တဲ့အဖြဲ႕အစည္းေတြကိုၿဖန္႕ေဝေပးရတာပါ။

ခုနက အေၾကာင္းဆက္ေၿပာရရင္ runner ဟာ ေကာင္တာကေပးတဲ့ခရီးသည္အားလံုးေပါင္း အေလးခိ်န္၊ ပစၥည္းအရည္အတြက္နဲ့ အေလးခ်ိန္ေတြကို ခ်ေရးၿပီး Captain နဲ့ ပစၥည္းတင္တဲ့အဖြဲ.ကတာဝန္ခံကို ေပးရပါတယ္။ captain ကေတာ့ဟိုအစပိုင္းမွာေၿပာခဲ့တဲ့ ေလယာဥ္တက္ဖို.လိုအပ္တဲ့တြက္ခ်က္မွဳတစ္ခု ၿဖစ္တဲ့ load sheet ဆိုတာကိုဆြဲဖို.အတြက္ပါ။ ဒီေနရာမွာ ေလေၾကာင္းလိုင္း တစ္ခုနဲ႕ တစ္ခုမတူပါဘူး။ တခ်ိဳ႕ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြမွာေတာ့ Load Master ဆိုၿပီးဒီ load sheet ကိုဆြဲဖို႕သက္သက္တစ္ေယာက္ ရွိပါတယ္။ Jet Star မွာေတာ့ Captain ကဆြဲေလ့ရွိပါတယ္။ ပစၥည္းတင္တဲ ့unit ကေတာ့ တင္လိုက္တဲ့ ပစၥည္းအရည္အတြက္ကိုက္ညီမညီစစ္ဖို.တြက္ပါ။ runner ဆိုတဲ့တိုင္းအေၿပးအလႊားပါပဲ၊

အခ်ိန္နဲ႕တေၿပးညီဆိုေတာ့မေၿပးလို.မရေတာ့ဘူးေလ။ အဲ့ဒါၿပီးလို. ေလယာဥ္ cabin က အစဥ္သင့္ၿဖစ္ၿပီ ဆိုတာနဲ့ crew ထြက္လာၿပီး ခရီးသည္ေတြကိုေလယာဥ္ေပၚတင္ဖို.လုပ္ပါတယ္။ ထံုးစံအတိုင္းကေလး ေတြနဲ. သက္ၾကီးရြယ္အို၊ wheel chair နဲ့ခရီးသည္ေတြ ကိုတင္ပါတယ္။ budget ေလေၾကာင္းဆိုေတာ့ business class နဲ့ priority members ေတြမပါဘူးေလ။ ၿပီးရင္ခံုနံပါတ္နဲ.ေလယာဥ္ အေနာက္ဖက္ ကစၿပီးေခၚေလ့ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီမွာစၿပီးေတြ.ေတာ့တာ ကေတာ့ ခရီးသည္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက crew ရဲ့ English ကိုနားမလည္တာရယ္၊ နားမေထာင္တာရယ္ ေပါင္းၿပီး ေတာ့ရွိသမွ်ခရီးသည္ေတြဟာေလယာဥ္ ေပၚကုိ အလုအယက္တက္ဖို.ၾကိဳးစား ပါေတာ့ တယ္။ aero bridge ရ့ဲအေပါက္ဝကေနboarding pass ကိုၾကည့္ၿပီးစိစစ္ရတာအင္မတန္မွကိုခက္ခက္ခဲခဲပါ။ မ်ားေသာအားၿဖင့္ Vietnam, Indonesia, Taiwan flight စတဲ့ English လိုသိပ္မေၿပာတဲ့ႏိုင္ငံေတြသြားတဲ့ flight ေတြမွာအမ်ားဆံုးေတြ.ၾကရတာပါ။ ဘာေၿပာေၿပာနားမလည္ပါဘူး။ ေလယာဥ္ပ်ံထြက္ေၿပးေတာ့မယ့္အတိုင္းကိုပဲ မရမကအလုအယက္သြားခ်င္ ၾကတာေနာက္ဆံုး ေလယာဥ္ အေပါက္ဝမွာပဲသြားပိတ္ေနရတာ။ ခုနကေလယာဥ္ cabin ထဲကို ေပးမသယ္လို.tagခိ်တ္ထားတဲ့ အိတ္ေတြကိုၾကည့္ရတာတစ္မ်ိဳး၊ boarding pass ကိုၾကည့္ရတာတစ္မ်ိဳးနဲ့ အလြန္ကိုအလုပ္မ်ားတဲ့အေၿခအေနပါ။

ဒီအခိ်န္မွာ controller ကသူ.ရဲ့ system ကိုၾကည့္ၿပီးခရီးသည္ ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ဂိတ္ထဲဝင္ဖို.က်န္ေနတယ္။ ခရီးသည္ကုန္ၿပီ ဆိုတဲ့ သတင္းပို႕ခ်က္ေတြကိုေဝၚကီေတာ္ကီ ကေနေၿပာေနပါတယ္။ အကယ္၍ခရီးသည္က်န္ေနေသးတယ္ဂိတ္ထဲ မဝင္ေသးဘူးဆိုရင္ေတာ့ စၿပီး ေခါင္းမီးေတာက္ရတာပါ။ အဲ့ဒီအခ်ိန္ဟာထြက္ခြာရန္ ၁၀မိနစ္နဲ.၁၅မိနစ္ေလာက္ ဆိုၾကံဳရေလ့ရွိပါတယ္။ system ထဲကိုၾကည့္ လိုက္တာနဲ့ ခရီးသည္ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ check in အိတ္ဘယ္ႏွစ္လံုးနဲ့ အတူခံုနံပါတ္ ဘယ္ေလာက္မွာဆိုတာေတြ.ေနရပါတယ္။ ဒီေတာ့ controller က ေလဆိပ္ရဲ့ဗဟို ၿပန္ၾကားေရးကို ဖံုးဆက္ၿပီးခရီးသည္နာမည္နဲ့တကြေခၚပါတယ္။ ေၿမၿပင္ေပၚမွာ ရွိတဲ့ ပစၥည္းတင္တဲ့ unit ကိုစက္နဲ.ေခၚၿပီးဂိတ္ထဲဝင္ဖို႕က်န္ေနတဲ့ ခရီးသည္ရဲ့ပစၥည္းေတြကိုရွာခိုင္းထားရပါတယ္။ runnerကိုလဲေလယာဥ္ ေပၚ မွာဒီခရီးသည္ ရွိေနမရွိေနကိုခံုနံပါတ္ကို ၾကည့္ၿပီးရွာခိုင္းရတယ္။ တစ္ခါတေလခရီးသည္ရဲ့ Boarding pass ကိုမၿဖတ္မိတာ၊ system ထဲမသြင္းမိတာ ေတြ ရွိတက္တယ္ဗ်။ အမွားလံုးဝမရွိရဘူးဆိုေပမယ့္ လူဆိုတဲ့အတိုင္းအၿမဲေတာ့မမွန္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ တကယ္လို.ခရီးသည္က သူ.ခံုမွာရွိ မေနဘူးဆိုရင္ေသၿခာၿပီ ခရီးသည္ ဂိတ္ကိုမလာေသးဘူးေပါ့၊ runner က captain ကိုခရီးသည္ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ က်န္ေနေၾကာင္း၊ ေစာင့္ခ်င္တဲ့ဆႏၵရွိမရွိေမးရပါတယ္၊ captain ေၿပာတဲ့အတိုင္း ဘယ္ႏွစ္မိနစ္ ေတာ့ေစာင့္မယ္၊ မေစာင့္ဘူးကို controller ကိုၿပန္ေၿပာ ရပါတယ္။ အဲ့ဒီအခ်ိန္မွာ controller ကလဲဂိတ္အၿပင္ကိုထြက္ၿပီး ကိုယ့္ခရီးသည္ မ်ားလာမလားဆိုၿပီးတခါတေလထြက္ရွာရေသး တာ။ captain ကသက္မွတ္ထားတဲ့ အခ်ိန့္ၿပည့္ သြားလို.ဆက္မေစာင့္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ေတာ့ခုနက အစဥ္သင့္ လုပ္ထားတဲ့ ခရီးသည္ရဲ့ ပစၥည္းေတြကို ေလယာဥ္ေပၚ ကေနလံုးဝခ်ပစ္ဖို.ေနာက္ဆံုးမီးစိမ္းေပးလိုက္ပါတယ္။ runner ကေတာ့ ေလယာဥ္တံခါးဝမွာေစာင့္ေနၿပီး တံခါးပိတ္သြားတဲ့အခ်ိန္၊ေလယာဥ္ေပၚကိုေနာက္ဆံုးခရီးသည္တက္သြား တဲ့အခ်ိန္နဲ့ ေလယာဥ္ေနာက္ဆုတ္ၿပီးထြက္သြားခ်ိန္ တို.ကိုမွတ္သားၿပီး controller ကိုစက္နဲ. သတင္းပို.ေနရပါတယ္။ ဒါၿပီးရင္ေတာ့ ေလာေလာဆယ္ကိစၥေတြ ၿပီးၿပီ လို.ဆိုရမွာေပါ့ဗ်ာ။

ဂိတ္အတြင္းထဲကိုၿပန္လာၿပီး ေလယာဥ္ထြက္ခြာၿပီး ေၿပးလမ္းကိုထြက္သြားတာကိုၾကည့္ပါတယ္။ ေလယာဥ္ကေရွ.ကိုဆက္ၿပီး သြားတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ဂိတ္တစ္ဂိတ္ ရဲ့သာမန္ တာဝန္ၿပီးၿပီလိုေၿပာလို.ရပါတယ္။ တစ္ခါတေလၿဖစ္တက္တာက ေလယာဥ္ကေနာက္ေတာ့ ဆုတ္သြားပါရဲ့၊ ကိစၥတစ္ခုခုၿဖစ္လို. ဂိတ္ကိုၿပန္လာေလ့ ရွိပါတယ္။ အင္မတန္ကိုၿဖစ္ခဲပါတယ္။ က်ေနာ္ေတာ့ တစ္ခါၾကံဳဖူးပါတယ္။ Aircon မရေတာ့လိုၿပန္လာတာပါ။ အဲဒီလိုၿပန္လာရင္အရမ္းေတြအလုပ္ရွဳပ္ၿပီးစိတ္ညစ္ရေတာ့တာ။ ဂိတ္မွာၾကံဳရတဲ့တၿခားအေတြ.အၾကံဳေလးေတြ နဲ.ခရီးသည္ဂိတ္ကိုမလာရင္က်ေနာ္တို.ဘာေတြဆက္ၿပီးရွဳပ္ၾကရ တာ ေလးေတြေတာ့ေနာက္တစ္ခန္းမွာဆက္ေရးေပးသြားပါ့မယ္။


ဆက္ဖတ္ဖို႕ဆႏၵရွိေသးရင္ က်ေနာ္နဲ႕ Airlines Industry အပိုင္း ၅ သို႕

1 comment:

  1. မလြယ္ပါလားခင္ဗ်ာ...။
    boarding pass ျဖတ္တာ အျမင္မွာေတာ႕ အဲဒီေလာက္အထိ ျပႆနာမ်ားၿပီး ရႈပ္ေထြးလွတယ္လို႕ မထင္စရာပါပဲ။
    စိတ္ဝင္စားစရာ ပါပဲ ဗ်ာ။

    ReplyDelete