Monday, November 22, 2010

က်ေနာ္နဲ Airlines Industry အပိုင္း (၈)

က်ေနာ္ဒီအပိုင္းမွာေတာ့စကၤာပူကိုအေၿခစိုက္ၿပီးေဒသတြင္းပ်ံသန္းေနတဲ့အထင္ရွားဆံုးစားရိတ္နည္းေလေၾကာင္းလိုင္းေတြအေၾကာင္း
ေဖာ္ၿပေပးသြားပါမယ္။ ဒီစာကိုေရးခဲ့တဲ့အခ်ိန္ကလြန္ခဲ့တဲ့ (၇) လေက်ာ္ကဆိုေတာ့ဒီတေလာအတြင္းအေၿပာင္းအလဲေတြမ်ားရွိခဲ့လို႕၊
က်ေနာ္ေရးတာနဲ႕မ်ားမတူတာရွိခဲ့ေသာ္ခြင့္လႊတ္ေပးဖို႕ၾကိဳတင္ေၿပာလိုပါတယ္။

အာရွေဒသရဲ့ Budget Airline ေတြရဲ့အစပထမကေတာ့ Malaysia ေၿခစိုက္ Air Asia ၿဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၀၀ခုႏွစ္ ေလာက္မွာစတင္ တည္ေထာင္တယ္လို.မွတ္တမ္းေတြမွာေတြ႕ရပါတယ္။ က်ေနာ္အတိအက်ၾကီးေတာ့ research လုပ္ ထားတာမဟုတ္ေပမယ့္ budget airline ေတြအေၾကာင္းသိသမွ်နဲ့ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ၾကံဳခဲ့ဖူးတဲ့ budget airlines မ်ားအေၾကာင္းကိုေၿပာၿပသြားပါ့မယ္။ က်ေနာ္တို.အေရွ.ေတာင္အာရွအတြင္းမွာအဓိကယွဥ္ၿပိဳင္ပ်ံသန္းေနတဲ့ budget airline က ၃ ခုရွိပါတယ္။ စကၤာပူအေၿခစိုက္ Tiger Airways နဲ့ Jet Star Asia, မေလးရွားအေၿခစိုက္ Air Asia တို.ပါ။

ဒီေလေၾကာင္းသံုးခုရဲ့အေၾကာင္းကိုအၾကမ္းဖ်င္းေၿပာရရင္ ပထမဆံုး Tiger Airways ပါ။ သူကေတာ့ ကမာၻ.အေကာင္းဆံုးေလေၾကာင္း ေတြထဲမွာတစ္ခုအပါအဝင္ၿဖစ္တဲ့ Singapore Airlines (SQ) ကရွယ္ယာအမ်ားဆံုးပိုင္ဆိုင္္ပါတယ္။ ေၿမၿပင္ဝန္ေဆာင္မွဳနဲ့. ေလယာဥ္ ၿပဳၿပင္ထိမ္းသိမ္းေရးေတြကိုေတာ့ SQ ကပိုင္တဲ့ Singapore Airline Engineering ကတာဝန္ယူတာဆိုေတာ့ေလယာဥ္ပ်ံသန္းေရးလံုၿခံဳမွဳ အတြက္စိတ္အခ်ရဆံုးbudgetေလေၾကာင္းလို.က်ေနာ္ေၿပာခ်င္ပါတယ္။ ဒါ့အၿပင္ေစ်းႏွဳန္းမွာလဲတၿခားေလေၾကာင္း (၂)ခုထက္ႏွိဳင္းယွဥ္ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ပိုသက္သာတာကိုေတြ.ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ဝန္ေဆာင္မွဳအပိုင္းမွာေတာ့က်န္တဲ့ေလေၾကာင္းႏွစ္ခုထက္ စာရင္မဆို သေလာက္ေလးႏိုမ့္သြားပါတယ္။ ဘာေတြလဲဆိုရင္စလံုးမွာေတာ့ Chaigi Airport Terminal 1, 2, 3 အၿပင္ Budget Terminal ဆိုၿပီး ေနာက္ထပ္ Terminal တစ္ခုရွိပါတယ္။ budget airlines ေတြအတြက္စားရိတ္နည္းနည္းနဲ.ရပ္နားဝန္ေဆာင္မွဳေပးႏိုင္ေအာင္ပါ။ budget terminal ဆိုတဲ့အတိုင္းchangi ရဲ့တၿခား terminal ၾကီးေတြနဲ.ယွဥ္လိုက္ရင္အေတာ္ကိုကြာပါတယ္။ ေလယာဥ္ေပၚကိုေၿမၿပင္ ကေန တဆင့္ ေလွကားနဲ့တက္ရပါတယ္။ Aero Bridge ေတြ tube ေတြမရွိဘူးဗ်။ terminal ကေနေလယာဥ္ေလွကားကိုေရာက္ဖို.နည္းနည္း ေလးလမ္းေလွ်ာက္ရတယ္ဗ်ာ။ ဒါမယ့္ budget terminal ဟာ ရန္ကုန္အၿပည္ၿပည္ဆိုင္ရာထက္ ၂ ဆ သို.မဟုတ္ ၃ ဆ ေလာက္သာ ပါတယ္။ ဒီထက္ေတာ့ပိုမေၿပာေတာ့ပါဘူး။ အဓိကကြာသြားတာကေတာ့အဲ့ဒါပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ online ticketing မွာ air fare ကိုေတာ့သူမ်ား ထက္ေလ်ာ့ၿပထားတယ္။ ဒါေပမယ့္ဘာၿဖစ္လဲဆိုေတာ့ online ကဝယ္လို.ဆိုၿပီး ခရီးစဥ္တစ္ေၾကာငး္ကို ၆ က်ပ္ပိုေတာင္းတယ္ဗ်ာ။ ႏွစ္ေၾကာင္းအသြားအၿပန္ဝယ္ရင္ ၁၂ က်ပ္ၿဖစ္ေရာ။ ၿပီးေတာ့ check in bag အတြက္ တစ္ေၾကာင္းကို ၁၅ ကီလိုထိ ၁၂ က်ပ္ ၅၀ ၿပား။ အဲ့ဒီမွာတင္သူေတာ္ေတာ္ေလးရသြားပါၿပီ။ budget airline ေတြရဲ့လက္မွတ္ကို online မွတဆင့္ အဓိက ဝယ္ရတာ ဆိုေတာ့ သူ.ကို တစ္ေၾကာင္း ၆ က်ပ္အသားလြတ္ေပးလိုက္ရတာပါ။ ထံုးစံအတိုင္းေလယာဥ္ ေပၚမွာေတာ့ဘာမွမေကြ်းပဲ၊ စားခ်င္ဝယ္စားရမွာပါ။
on flight entertainment ဆိုရင္ေလေၾကာင္းလိုင္းကထုတ္တဲ့ မဂၢဇင္းကလြဲၿပီးဘာမွမရွိပါဘူး။ Tiger Airways ရဲ့လက္မွတ္အတန္း အစား ကတစ္မ်ိဳးပဲရွိတဲ့အတြက္ အကယ္၍မ်ား မလိုက္ခဲ့ရင္ဝယ္ထားတဲ့လက္မွတ္ကအဆံုးပါပဲ။ တၿပားမွၿပန္မအမ္းပါဘူး။ Tiger Airways ဟာစကၤာပူ ကို Hub အၿဖစ္ထားၿပီးေတာ့အေရွ.ဖက္ဆိုရင္ ေဟာင္ေကာင္ထိ၊ ေၿမာက္ဖက္ဆိုရင္အိႏိၵယႏိုင္ငံ၊အေရွ.ေတာင္အာရွ ရဲ့ၿမိဳ.ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားနဲ. Australia ဖက္ကိုလဲပ်ံပါတယ္။ ေနာက္တခုသတိထားစရာေလးကေတာ့ online ကေနလက္မွတ္ဝယ္တဲ့အခါ
အစပိုင္းမွာေတာ့ကိုယ္ေရြးတဲ့ flight ဟာမနက္ပိုင္းၿဖစ္ေနေပမယ့္၊ တကယ္ေငြေခ်ေတာ့မယ္လို႕ဆိုရင္ flight အေၿပာင္းအလဲကို system
ကေနသူ႕အလိုလိုတခါတယံမွာေၿပာင္းပစ္တာကိုေတြ႕ရတက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ေနာက္ဆံုးေငြေခ်ဖို႕ confirm လုပ္ခါနီးမွာကိုယ္ေရြးထား
တဲ့ flight ဟုတ္မဟုတ္အခ်ိန္ေတြကိုပါၿပန္စစ္ပါလို႕အၾကံၿပဳပါရေစ။

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ Jet Star Asia ပါသူကေတာ့က်ေနာ္ေစာေစာပိုင္းမွာေၿပာထားၿပီးသားပါ။ Australia National Airlines Quantas ကရာႏွဳန္းၿပည့္ပိုင္ဆိုင္ပါတယ္။ Myanmar Airways International (MAI) နဲ. Code share ၿဖစ္တဲ့ အတြက္ရန္ကုန္ကိုပ်ံတဲ့အခ်ိန္မွာသူ.ကို MAI တစ္ၿဖစ္လဲေတြ.ရေလ့ရွိပါတယ္။ က်ေနာ္တို.ႏိုင္ငံေတာ္ အလံတင္ေလေၾကာင္း ေလယာဥ္ကိုယ္ပိုင္မရွိခင္က Jet Star ကပဲ MAI အၿဖစ္ ေတာက္ေလ်ာက္ပံ်သန္း ခဲ့တဲ့ေလေၾကာင္းပါ။ သူကေတာ့ေၿပာရရင္ budget airline ထဲမွာေစ်းအၾကီးဆံုးပါ။ လက္မွတ္ အမ်ိဳးအစား (၃) မိ်ဳးခဲြထားပါတယ္။ Check – in Bag မပါဘူး လက္ဆြဲပဲယူမယ္ဆိုရင္တစ္ေစ်း၊ ပံုမွန္အတိုင္းလက္ဆြဲေရာ check - in bag ေရာယူမယ္ဆိုရင္တစ္ေစ်း(၁၅ က်ပ္ကြာပါတယ္)။ ေနာက္တစ္မ်ိဳးကေတာ့ လက္မွတ္ကို အကန့္အသတ္ မရွိရက္နဲ့ အခ်ိန္ေရြ.ဆိုင္းလို.ရတဲ့ေစ်းပါ။ တကယ္ဆိုရင္ အဲ့ဒီေစ်းဟာ သာမန္ပံုမွန္ေလေၾကာင္းမ်ားလက္မွတ္ေတြထက္၊ သို.မဟုတ္ လက္မွတ္ေတြေလာက္ ေစ်းမ်ားပါတယ္။ ဘာမွမထူးပါဘူး။ သူကေတာ့ changi airport terminal 1 ကေနထြက္ပါတယ္။ budget terminal ထက္သာသြား တာေပါ့ဗ်ာ။ online ေပၚကလက္မွတ္ဝယ္တဲ့အတြက္အပိုေက်းေပးစရာမလိုပါဘူး။

ၿပီးေတာ့က်ေနာ္အင္မတန္ၾကိဳက္တဲ့ဝန္ေဆာင္မွဳကထိုင္ခံုကိုလက္မွတ္ဝယ္တဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ္ၾကိဳက္တဲ့ခံု ၾကိဳတင္ၿပီးယူထားလို.ရပါတယ္။ အေရးေပၚထြက္ေပါက္ခံုတန္းနဲ့ေရွ.ဆံုးတန္းကလြဲၿပီးေတာ့ေပါ့။ အဲ့ဒီေနရာေတြဆိုရင္ေတာ့ေငြနည္းနည္းပိုေပးရတယ္ဗ်။ ေနာက္ထပ္သူ.ရဲ့ဝန္ေဆာင္မွဳတစ္ခုကေတာ့စလံုးကလူေတြအတြက္ ေပါ့ေနာ္လက္မွတ္ကို online ကေန booking လုပ္ခ်က္ခ်င္းေငြေပးစရာမလိုပဲ၊ (၁)ရက္အတြင္းမွာ 7-11 store, Singapore Post Office ကစာတိုက္မ်ား နဲ. SAM Machine လို.ေခၚတဲ့စက္ကေနေပးလို.ရပါတယ္။ credit/debit card မရွိတဲ့လူေတြအတြက္အရမ္းအဆင္ေၿပတာပါ။ Jet Star ဟာအခု Japan Osaka ထိပ်ံပါတယ္။ ခရီးစဥ္အတြင္း ဝန္ေဆာင္မွဳကေတာ့တၿခားသူေတြအတိုင္းဆိုေတာ့ထပ္မေၿပာေတာ့ပါဘူး။

ေနာက္ဆံုးတစ္ခုကေတာ့ Air Asia ပါ။ သူကေတာ့ budget ေတြထဲမွာအၾကီးဆံုးလို.ေၿပာလို.ရပါတယ္။ budget ေလေၾကာင္းေတြ ထဲမွာခရီးစဥ္မ်ားဆံုးပ်ံသန္းတဲ့ေလေၾကာင္းလဲၿဖစ္ပါတယ္။ မေလးရွား KLLC လို.ေခၚတဲ့ KL Budget Terminal ဟာသူ.ရဲ့ကိုယ္ပိုင္ ေလဆိပ္လိုပါပဲ။ သူ.ေလယာဥ္ေတြအကုန္အဲ့ဒီကပဲအတက္အဆင္းလုပ္ပါတယ္။ ခ်န္ဂီမွာေတာ့ terminal 1 ကေနဝန္ေဆာင္မွဳေပးပါ တယ္။ သူ.လက္မွတ္ကေတာ့တစ္မ်ိဳးပဲရွိပါတယ္။ဒါမယ့္ check in bag ပါမယ္ဆိုရင္ပိုေပးရတယ္။ လက္မွတ္ေစ်းႏွဳန္းေတြအေနနဲ.ဆိုရင္ေတာ့တစ္ခါတေလလဲသက္သာတယ္။ တခါတေလလဲသူမ်ားေတြထက္အမ်ား ၾကီးကိုေစ်းပိုၾကီးေနတက္တယ္ဗ်။ အထူးဝန္ေဆာင္မွဳတစ္ခုကေတာ့ online ကလက္မွတ္ဝယ္တဲ့အခ်ိန္မွာေလယာဥ္ ေပၚမွာစားခ်င္တဲ့အစားအစာကိုၾကိဳတင္မွာထားလို.ရပါတယ္။ သူတို. Menu ထဲမွပါတဲ့စားစရာေပါ့ေနာ္။ ၾကိဳမွာရင္သက္သာပါတယ္။ ေလယာဥ္ေပၚမွာမွာဝယ္စားလဲ က်န္တဲ့ေလေၾကာင္း ႏွစ္ခုထက္စာရင္အေတာ္ကိုသက္သာ တယ္လို.ေၿပာလို.ရတယ္ဗ်။ Air Asia နဲ့ KLLC ကတဆင့္ Europe/Middle East/ Japan/Korea ထိ budget ႏွဳန္းနဲ.သြားလို.ရပါတယ္။ Air Asia ကိုေတာ့က်ေနာ္တို.ရန္ကုန္ကလူေတြရင္းနီးၿပီးသားၿဖစ္မွာပါ။ လက္မွတ္ကေတာ့ ထံုးစံအတိုင္း online ကေန credit/debit card ေတြနဲ.ဝယ္လို.ရပါတယ္။

ရွိသမွ် budget airline ေတြရဲ့ လက္မွတ္ေတြကိုခရီးသြားဝန္ေဆာင္မွဳ ေပးတဲ့ company ေတြကေနလဲဝယ္လို႕ ရတာလူတိုင္းသိမွာပါ၊ ဒါမယ့္ေစ်းႏွံဳးမွာေတာ့ online ေပၚကေနတိုက္ရိုက္ ဝယ္ရင္သက္္သာေလ့ရွိပါတယ္။ ေန.စဥ္နဲ႕ အမွ်၊ တစ္ခါတယံအခ်ိန္နဲ.အမွ် ေစ်းႏွံဳး ေတြဟာအေၿပာင္းအလဲရွိေန ၿပီးသြားမယ့္ရက္ကေန ခပ္ေဝးေဝးက ဝယ္ေလ ေစ်းသက္သာေလေလပါ။ က်ေနာ္ဆိုရင္ခရီးသြားဖို.အစီအစဥ္ရွိတယ္ဆိုရင္ ၄-၅ လၾကိဳတင္စီစဥ္ၿပီးဝယ္ေလ့ရွိပါတယ္။ မ်ားေသာအားၿဖင့္ zero air fare လို.ေခၚတဲ့လက္မွတ္ခေပးစရာမလို၊ အခြန္နဲ့တခ်ိဳ.ဝန္ေဆာင္ခေပးဆိုတဲ့ promotion ေတြပါ။ စလံုးမွာေတာ့ေန.စဥ္နဲ.အမွ်အေၾကာင္းအမ်ိဳးမိ်ဳးနဲ့ discount လုပ္ေနတာပါပဲ။ တကယ္လဲသက္သာ တာရွိ သလို၊ မသက္သာပဲသာမန္ေလေၾကာင္းထက္ ေစ်းၾကီးေနတာေတြလဲအမ်ားၾကီးပါ။ က်ေနာ္အၾကံၿပဳခ်င္ တာေတာ့ အကယ္၍မ်ား budget ေလ်ာ့ခ်ၿပီးခရီးသြားလို. Budget ေလေၾကာင္းနဲ့မ်ားသြားမယ္ လို.ဆံုးၿဖတ္ခဲ့ရင္လက္မွတ္ဖိုး အၿပင္ ခရီးသြားအာမခံဖိုးပါ အၿမဲထည့္တြက္ေစခ်င္ပါတယ္။ ေလယာဥ္ထြက္တာေနာက္က် တာတို.၊ ခရီးစဥ္ဖ်က္သိမ္း လိုက္တာတို. ဆိုတာ မၾကာခနၾကံဳေတြ.ရေလ့ရွိလို.ပါ။ ဒါမယ့္အၿမဲတမ္းေတာ့ေနာက္က်ၿပီး၊ ဖ်က္သိမ္းေနတာ ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ၿဖစ္တက္တာကို ေၿပာၿပ တာပါ။ကိုယ့္ကလဲ့မ်ားၿဖစ္ခဲ့ရင္အာမခံနဲ.ဆိုေတာ့ ခံသာေသးတာေပါ့ဗ်ာ။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ေနာက္ဆံုးေငြေခ်ခါနီးမွာအခ်ိန္၊ ခရီးစဥ္နဲ့ က်သင့္ေငြကိုအၿပန္ၿပန္ အလွန္လွန္စစ္ပါ။ မွားယြင္းခဲ့ရင္ေလေၾကာင္းလိုင္းကတာဝန္ယူမွာမဟုတ္ပါဘူး၊ က်သင့္ေငြကေတာ့အထူးသၿဖင့္ Tiger Airways မွာၿဖစ္တက္ပါတယ္။ အစပိုင္းမွာေတြ.ထားတဲ့ေငြကတမ်ိဳးတကယ္ေပးေတာ့မယ္ဆိုရင္တမ်ိဳးၿဖစ္တက္ ေလ့ရွိပါတယ္။

ဒီအပိုင္းမွာေတာ့က်ေနာ္ဒီေလာက္နဲ႔ပဲရပ္နားပါရေစ။

က်ေနာ္နဲ႕ Airline Industry အပိုင္း (၉) သို႕

1 comment:

  1. ဘတ္ဂ်က္ အဲလိုင္းေတြ ရဲ႕ ဝန္ေဆာင္မႈနဲ႕ သေဘာသဘာဝကို ေလ႕လာ မွတ္သားသြားပါတယ္ ခင္ဗ်ား။ ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ႕ပါေစ ဗ်ာ။

    ReplyDelete